Myllykoski & Kiilunen.

Jeesuksen syntymän ja kuoleman tulkinnat

Vartijan uusin e-kirja on Matti Myllykosken ja Jarmo Kiilusen yhteisteos Jeesuksen syntymän ja kuoleman tulkinnat. Kirjan voi ladata ilmaiseksi tästä linkistä.

Tämä kirja on syntynyt kahdesta artikkelista, jotka molemmat liittyvät kristillisen uskontunnustuksen ja kirkkovuoden keskeiseen sisältöön. Haluamme kuljettaa lukijaa kummankin läpi pohtimaan ja ihmettelemään suhdettaan kristilliseen oppiin. Tekstien yksityiskohdat johdattavat suurempien kysymysten äärelle: mitä on olla kristitty, mitä on olla luterilainen. Kristillinen sanoma niveltyy suomalaiseen vuodenkiertoon, kuolemaan ja elämään, pimeyteen ja valoon.


Avatar photo

About

Vartijan päätoimittajat ovat Matti Myllykoski (vastaava) ja Mikko Ketola.


'Jeesuksen syntymän ja kuoleman tulkinnat' have 6 comments

  1. Avatar photo

    15.12.2024 @ 12.22 Seppo Sipilä

    Miksi valitsitte käytetyn kirjaisinlajin?

    Reply

    • Avatar photo

      21.12.2024 @ 11.20 Matti Myllykoski

      Olen opiskeluaikojen alusta asti rakastanut tätä kirjasinta. Nyt tuli tilaisuus toteuttaa haave. Jarmo ei pannut vastaan.

      Reply

  2. Avatar photo

    26.12.2024 @ 1.35 Juha

    Unohdetaanko, että Jeesus oli juutalainen mies? Eikö se voisi olla syy, miksi neitsyestä syntymistä juurikaan mainita, koska juutalaisilla on yksi Jumala eikä Jumala voi olla ihminen. Pakanoilla oli ihmisen muotoisia jumalapatsaita kaikkialla. Jos kerran oli temppeli, niin miten syntiuhria edes tarvittaisiin. Syntiuhri oli eläin. Tuli mieleeni, että jos Jeesus syntyi vain naisesta neitsyestä, niin poikkesin hän ulkonäöllisesti jollakin tavalla veljistään? Sellaista ihmistä ei ole koskaan ollut olemassa. Hän oli geneettisesti poikkeava. Tietenkin Juudaan piti näyttää sotilaille suudelmalla, kuka vangittava oli, joten hän näytti ehkä tyypilliseltä juutalaiselta mieheltä, ellei hän sitten peittänyt päätään. En tiedä, millä lailla juutalaisuudesta suhtaudutaan Pyhään Henkeen, kun mainitaan, että ” siinnyt Pyhästä Hengestä” . Miten juutalainen voisi sellaisen ymmärtää monoteistina? Kristinuskossa on kolminaisuusoppi. Juutalaiset eivät edelleenkään hyväksy jouluevankeliumia, vaikka olisivat messiaanisia Israelissa? Tarkoitan inkarnaatiota. Sitten on myös kasteen merkitys. Juutalaisuudesta oli mikve ja näitä kastealtaita on edelleen. Rituaalinen puhtaus estää olemasta syntisten kanssa . Kai se on edelleen sama. Juutalaiset olivat aivan hysteerisiä rituaalinen puhtauden ylläpitämisessä. Syntiin lankeemusta pidetään yhtä todellisena historiallisena tapahtumana ( ja saatanaa ). Kai Jeesus piti vähempää meteliä uhrikuolemasta, koska temppeli oli olemassa ja ihmisuhrit eivät kuulu juutalaisuuteen ( saati jumala ihminen ja sen liittäminen tähän yhteyteen).Jeesus tiesi, etteivät juutalaiset papit tule sitä koskaan hyväksymään ja sen takia hän koulutti omat miehensä. Ihmeellistä oli, ettei Paavali paljon seurustellut opetuslasten kanssa, joilla oli silminnäkijöiden asema ja joita Jeesus opetti. Tämä on erikoista. Paavali vetosi yliluonnollisiin kokemuksiinsa, mikä on minusta erikoista, koska juutalaiset ovatyhteisöllinen kansa.olivatko opetuslapset liian tavallisia kansan miehiä. Tässä tullaankin siihen, miten niin oppimattomat kykenivät kirjoittamaan / tuottamaan sellaisia kirjeitä. Ensimmäiset kristityt olivat alhaista väkeä ja myös Jeesus oli poikkeuksellisen köyhä, joka eli kiertelevää elämää. Jos hän piilotteli itseään, johtuiko se myös siitä, että hänellä oli joku poikkeava piirre ulkonäössään, jonka vuoksi hän kartteli juutalaisia tai josta hänet voitiin tunnistaa. Jos ei näytä keskivertojuutalaiselta, suljettiinko yhteisön ulkopuolelle.Jeesuksen ulkonäöstä ei mainita sanaakaan. Jos siihen oli syynsä.

    Reply

  3. Avatar photo

    26.12.2024 @ 20.27 Juha

    Pilatuksen kohtaaminen oli tärkeä seikka, joka vahvisti Jeesuksen syyttömyyden ja sen, että teloitus oli laiton. Kun Jeesus oli myöntänyt kuninkuutensa, Pilatus sai siitä tekosyyn laitattaa tuomion julki eli että teloitus ei ollut laiton, koska siitä oli ollut väittelyä ja vihdoin juutalaiset vetosivat politiikkaan, että he valittaisivat, ettei Pilatus ole keisarin vallan kannattajia eli lojaali, jos ei teloita Jeesusta. Tietenkin Pilatus vääristeli totuutta, koska Jeesus sanoi olevansa kuningas toisesta ulottuvuudesta eikä maallinen ts. poliittinen, mutta hänet tuomittiin sinä. Kuka oli läsnä tässä ellei se sadanpäämies, joka oli teloitustapahtumassa paikalla ja vahvisti Jeesuksen syyttömyyden, koska vain se joka oliollut läsnä Pilatuksen ja Jeesuksen tapaamisessa ja kuuli, mitä Jeesus oli itsestään kertonut ja lisäksi dramaattiset luonnon tapahtumat vahvistivat syyttömyyden. Pilatus ei voinut vain pestä käsiään tuomiosta, koska hän sen päätti ja siksi tuli kiire kirjoittaa INRI lappu ja kiinnittää se, jottei tule jälkipyykkiä eli viran menetys.

    Reply

  4. Avatar photo

    26.12.2024 @ 22.19 Kosti Vasumäki

    Kaiken kaikkiaan itse löydän kuitenkin Biblian luennastani neitsyt Marian siinneen Pyhästä Hengestä ja siksi myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi, huolimatta Hänen veljistään ja sisaristaan.

    Lisäksi löydän die Bibelistäni Kristuksen ristin sovittaneen koko maailman synnin, joka on lahjauskolla omistettavissa siitä huolimatta mihin päätelmiin mahdollisesti historiallis-kriittinen tutkimus on asiasta tullut.

    Mikäli Jeesus ei ole Pyhästä Hengestä siinnyt ja neitsyt Mariasta syntynyt Jumalan ainoa Poika ja myös ristillä meidän syntiemme edestä kuollut ja ylös astunut taivaaseen, josta hän Paavalia perusteellisesti säikäytti; MIKSI MINUA VAINOAT?, niin tämänkin kirjoitukseni voi omasta puolestani lähettää bittiavaruuteen aivan vapaasti; ..sillä turha on silloin uskomme tänäkin Jouluna ja tulevana Pääsiäisenä.

    Reply

  5. Avatar photo

    27.12.2024 @ 0.33 Juha

    Miksi Jeesus oli koditon? Olihan hänellä vanhemmat ja veljiä sekä, että hän oli näistä vanhin. Hän oli ajautunut jollakin tavalla juutalaisen yhteisön ulkopuolelle. Oliko se oma valinta?
    Alkukristittyjen oli helpompi uskoa, koska heillä oli ensikäden tietoa silminnäkijöiltä ja koska olivat tottuneet ihmisen näköisiin jumaluuksiin. . Sitten oli kasteen merkki aikuisena, mikä vahvisti siirtymäriittinä kristityn identiteettiä. Sitten oli Paavali, joka näki vaivaa ja jalkautui selittämään uskontoa.
    Toisaalla Kristus hahmo kuvattiin Apollona, mikä taas oli pakanuudesta. Heidän piti kuvitella miltä Jeesus näytti, mikä oli todella erikoista. Se, miltä näytti oli valtava merkitys roomalaisille ja kreikkalaisille ja kaikki oli kaunista ja komeata. Se oli aivan huippuunsa asti viritetty. Tähän olivat pakanuudesta kääntyneet tottuneet ja näkivät ympärillään. Sitäpaitsi juutalaiset synagogat olivat myös kauniita. Miten Jeesuksen ulkonäkö oli kuoliaaksi vaiettu juttu?

    Vertailukohtana voisi olla vaikka Afganistan, missä halutaan elää kivikaudessa.

    Missä ovat roomalaiset väestönlaskennan tulokset?

    Toisaalla ovat Vatikaanin kirjasto ja vielä on olemassa Athos vuoren munkkitasavalta. Mitä näistä voisi löytyä? Kuka niihin pääsee?

    Reply


Would you like to share your thoughts?

Your email address will not be published.

© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2020.