Syksy 2024 oli mieleenpainuva kouluopetuksen osalta.
Paloisten koulun rehtori oli laulattanut virsiä ja toteuttanut ruokarukouksia. Hän sai paikalliselta Avilta vakavan huomautuksen. Paloisten kylä on pieni, ensisijaisesti lestadiolaisyhteisö Pohjois-Savossa. Kaikilta vanhemmilta oli kysytty suostumus. Valituksen teki henkilö, jonka lapsi ei käy koulua Paloisilla.
Hämeenlinnassa oli kuultu Jeesus-laulu. Valituksen perusteella yhteisvertaisuuslautakunta oli laatinut suosituksen, jonka mukaisesti asiasta tulee suorittaa korvaus kivuista, jonkin verran korkeampi kuin esimerkiksi raiskauksesta. Yhdenvertaisuuslautakunnan sivuilla lukee, että sen toimivaltaan ei kuulu uskonnonharjoittaminen.
Hämeenlinnassa ei kuitenkaan suostuttu tähän. Ei tahdottu tehdä ennakkotapausta ansaintalogiikan takaamiseksi.
Rehtori yllättyi, kun kuuli, että Händelin Messias onkin uskonnollista sisältöä sisältävä. Kielsi heti. Rehtorin yleissivistyksestä on toki vihjaus, ettei hän tiedä, mikä on Händelin Messiaan tekstihistorialllinen tausta.
Vihdoin saimme itsenäisyyspäivän alla tiedon, että koulu on ilmoittanut, että niiden, jotka eivät voi osallistua vakaumuksellisista syistä lipunnostoon, tulee ilmoittaa asiasta luokanopettajalle.
Laki Suomen lipusta edellyttää, että sitä ei käsitellä epäkunnioittavasti. Onko koulun antama mahdollisuus kieltäytyä lipunnostosta epäkunnioittavan käyttäytymisen mahdollistamista?
Asetus lipusta säätää, että se on nostettava. Opetusalan lainsäädäntö edellyttää hyvää kansalaiskasvattamista. Kouluissa suoritettavat lipunnostot ovat lippulain ja opetusalan lainsäädännön mukaisia.
Lopulta kerrottiin, että Tiernapojat on ongelmallinen esitys sen viitteiden takia.
Vakaumus – silkkaa kielteisyyttä
Vakaumukset voivat olla niitä kannattamattomien näkökulmasta tyhmiä. On kuitenkin kiinnostavaa, että vakaumukset ovat syksyn 2024 käytyjen tapausten osalta saaneet luonteen, että ne ovat ensisijaisesti kielteisiä ja toisten vakaumuksia kieltäviä.
Esimerkiksi uskonnonvapaus on alun perin ihmisoikeus, joka on muodostettu ensisijaisesti uskonnon harjoittamisen takia vainottujen ihmisten suojaamiseksi.
Syksyn keskustelujen perusteella uskonnonvapaudesta on tullut turva niille, jotka vastustavat uskonnonharjoittamista. Siitä on tullut tapa estää uskonnonharjoitusta harjoittavia.
On unohtunut ajatus uskonnonvapaudesta oikeutena ilmaista vakaumus ja harjoittaa sen mukaista toimintaa julkisessa tilassa.
On alettu selostaa, että kullakin on oikeus harjoittaa yksityisessä tilassa, ikään kuin laki säätelisi sitä, mitä voidaan tehdä verhot ikkunoissa eikä yhteiskunnassa.
Kun aiemmin vakaumukset ovat olleet rakentavia ja myönteisiä ilmiöitä, niistä on tehty kielteisiä ja toisten ihmisten elämää estäviä ”oikeudenmukaisuus”-asioita.
Entä jos en usko joulupukkiin?
Koulussa saa kuitenkin esittää joulupukki- ja tonttuleikkejä ilman korvaavia tilaisuuksia.
Mutta miten on niiden laita, jotka eivät vakaumuksellisista syistä usko joulupukkiin ja tonttuihin? Jeesus on satuhahmo, kieltäjien vakaumuksen perusteella, mutta muita satuhahmoja saa olla?
Joulupukin, Santa Clausin historiallinen tausta on pyhä Nikolaus. Nikolaus oli varakas perillinen, Nikaian kirkolliskokoukseen osallistunut piispa, joka rahoitti omaisuudellaan muutoin prostituoiduiksi joutuvien köyhien kotien tyttäriä.
Eikö tämäkin ole aika toksista?
Koulua koskevat säädökset
Perusopetusta säätävä asetus ja sen valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteet, jotka ovat luonteeltaan viranomaismääräyksiä, säätävät, että perusopetuksessa tulee perehtyä eri kulttuurien, muun muassa kristillisen ja humanistisen kulttuurien perinteisiin.
Lisäksi on kohtuullisen järkevästi ohjeistettu, että uskonnollisten tilaisuuksien kuten hartauksien ja jumalanpalvelusten osalta tulee varata korvaava tilaisuus niille, joille asia ei sovi.
Ongelman tosin muodostaa se, että kun aikaisemmin kysyttiin jäsenyys, nykyisin pitää kysyä henkilökohtainen vakaumus. Jos muslimi ei tahdo mennä moskeijaan, mikä on hänen henkilökohtaista vakaumustaan mahdollisimman paljon muistuttava korvaava tilaisuus?
Korvaavat tilaisuudet
Vaikka asetus ja valtakunnallinen opetussuunnitelma eivät edellytäkään korvaavaa tilaisuutta esimerkiksi Tiernapojille, sellaista on paikallisesti alettu edellyttää.
Tästä syystä olen valmistanut mitä laitetaan ja saa mitä tilaa -periaatteella Tiernapojat korvaavan tilaisuuden kaikkien tarvitsevaisten käyttöön. Tehkääpä hyvin:
Plasmapallo-oletetut
– Folks, saax tulla vetään niinku silleen?
Ihqua iltaa, hyvää jaxua
Itse kullekin osaajalle
Sekä chatchatsaa niinku chatchatsaa
Jokaiselle kekä frendeissä on
Ja me toivotamm’ ja me toivotamm’
Onnellista ja hyvää bailausta
Ja sitä globaalia verkostoa
Joka meidän kaikkeimme ylitse käy
Neutris hän se ajoi
hybrideillään ja Tesloillaan
Neutris hän se ajoi
hybrideillään ja Tesloillaan
Siihen asti kun hän tuli
boomereiden maalta
Siihen asti kun hän tuli
setämiesten tykö
-Tsemppari Neutris olen minä
-Jaa, minä tykkään että
Sinä olet yksi woke
-Jaa, minä en ole mikään woke
Vaan tsemppari Neutris, joka kannan
Minun kultaista kännykkääni minun
siittäjieni jäläkeen. Hoo, miksi olet noin setä?
Hoo jos minä olen setä
Olen minä kaikilta tunnettu
Hoo jos minä olen setä
Olen minä hyviltä kaivattu
Yksi setä ja boomeri
setämiesten maasta
Yksi setä ja boomeri
setämiesten maasta
-Hoo, vaikka sinä kuinka olet yx setä ja boomeri
setämiesten maasta pitää sinun
lankeeman minun syliini polvillas
Ja meditoimaan minua
– Ei, vaan somettaja
– Sinä taikka sun henkilökohtainen jutskas!
Katsokaatte nyt tuota setämiestä, boomeria
Kuinka sen pitää meditoiman Neutrista
Ja lankeemaan hänen sylihinsä polovillensa
Ja lankeemaan hänen sylihinsä polovillensa
Ja nyt te ootta nähäneet tuon setämies ja boomerin
Kuinka sen piti meditoiman Neutrista
Ja lankeemaan hänen sylihinsä polovillensa
Ja lankeemaan hänen sylihinsä polovillensa
-Menkää böndelle, jukelin maan
mikätääo kaupunkiin. Sieltä te
Löydätte vastasynnytetyn homo sapiensin
Hyvinvoivana surffaavan netissä
ketä siittäjä ei määräile
Ynnä biodiversiteetin keskellä
On lapsi syntynyt meille
Ja oletettu annettu on
Hänessä elämän löysin
globaalin suosion
:,: Hän on se neutraali koitto
Mi isoa kuvaa valaisevi
Vaan ehkä hänen riffins
Maan ympär’ kajahtavi.:,:
Maan päällä, metelin alla
Se bändi, bändi soitti
Vaan tämän hartioilla
Se neutralius lepäilevi
:,: Hän on sen neutraalin koitto
Mi isoa kuvaa valaisevi
Vaan ehkä hänen riffins
Maan ympär’ kajahtavi.:,:
Plasma se kulukeepi itäiseltä maalta
Itäiseltä maalta
Ja he riensivät ostamaan
Kultaa savua ja mirhamia
Ja mirhamia
-Some, mun auttajani!
-Jaa, minun vertaistukihenkilöni
– Ootko nähnyt niitä kolmia itäisen
Maan viisasta oletettua?
-Jaa, minä olen nähnyt ne kolme
Itäisen maan viisasta oletettua
Kekkä tekivät kuin viekkaat varkaat
Ja väärät valtiaat, ja ottivat toisen tien
Ja menivät kukin tietsä niinku exitiin.
– Sepä minua sangen suuresti harmittaa
Ja sydämelleni käy, että nuo kolme
Itäisen maan viisasta oletettua menivät kuin
V-n varkaat tietsä niinku exitiin.
Mene ja latuloitse valakia Teslani, jolla minä
Olen ajanut Turkkiin ja Tattariin
Sillä tahdon minä nyt sotia noita kolmea
Itäisen maan viisasta oletettua vastaan
Jopa joutui bileaamu festarikansalle
Josta ompi ilo saatu ylämummot läps
– Emme ole niinku viekkauvella
Emmekä vääryyvellä tulleet teiän
viihtiöönne joraamaan, vaan teijän
Oman best wishes mukaisesti
Olemme vähänx cöyhiä ja pyyvämme pliis luottoa
Ja plasmaamme neonlampun pätkää
Kiitos niinkuhun, kiitos niinkuhun
Teidän etuuksienne edestä
Ja me toivotam, ja me toivotam
sikahyvää torilla tavataan
Petri Järveläinen on pdf-numeron 4/2024 vieraileva pääkirjoittaja. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvän pdf-numeron saat ilmaiseksi, kun ilmoitat sähköpostiosoitteesi Matti Myllykoskelle (matti.myllykoski at helsinki.fi)
'Neutralius saapui kouluihin' have 5 comments
14.12.2024 @ 18.47 Ilmari Karimies
Muuten hyvä, mutta kyllä plasma pitää vaihtaa led-lamppuun. Se on ekologisempi, tuo suuremman valkeuden ja niitä pitää vaihtaa alati, niin on mielekästä pyytää lamppua esityksen lopuksi. Sininen led taidettiin lisäksi keksiä Japanissa eli itäisellä maalla, minkä myötä led-lemput saatiin tuottamaan valkoista valoa.
15.12.2024 @ 22.42 Esa Ylikoski
Koulun tehtävät on säädetty laissa ja opetussuunnitelmassa. Tehtäviin ei kuulu edes ev.-lut. uskonnonnonharjoitustilaisuuksien liittäminen koulupäiviin. Eikä kylän suurimman puolueen valistustilaisuudet. Koska ”uskonnollinen, katsomuksellinen ja puoluepoliittinen sitouttamattomuus”.
Uskonnollisten ja vaihtoehtoisten tilaisuuksien kanssa opettajille ja rehtoreille lisätyötä aiheuttava rumba kirkkovuodesta toiseen voitaisiin lopettaa myös OPH:n ohjeen mukaan. Yksittäinen virsi soisi joulujuhlassa ja kevätjuhlassa. Kirkkojumalanpalvelukset ja -konsertit olisivat vapaa-ajalla. Vanhempien pitää odottaa vastuu.
19.12.2024 @ 22.15 PJ
Valtioneuvoston asetus: ”2 §
Kasvu ihmisyyteen ja yhteiskunnan jäsenyyteen
Opetuksen ja kasvatuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuunkykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen. Opetus edistää kulttuurien sekä aatteellisten, maailmankatsomuksellisten ja uskonnollisten, kuten kristillisten, perinteiden sekä länsimaisen humanismin perinteen tuntemista ja ymmärtämistä. Opetuksella ja kasvatuksella edistetään elämän, ihmisarvon loukkaamattomuuden, ihmisoikeuksien, luonnon ja toisten ihmisten kunnioittamista sekä tuetaan oppilaiden kasvua tasapainoisiksi ja terveen itsetunnon omaaviksi ihmisiksi. Tavoitteena on oppilaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen sekä kasvu hyviin tapoihin.
15.12.2024 @ 6.44 Juha Hyrsky
Kyllä nauratti, helpotti ja ahdisti. Täydellinen kirjoitus siis.
16.12.2024 @ 0.08 Markku Hirn
Tyhmyys tekee vihaiseksi . Tymyreiden mieltä on melkein mahdotonta kääntää. Joten ymmärrän hyvin turhauman joka on saanut runosuonen kukkimaan. Tuolos oli muuten hauska.