Reformijuutalaisuus on vahva virtaus Yhdysvalloissa, Euroopassa selvästi heikompi, Israelissa se yrittää vakiintua. Pohjoismaissa reformijuutalainen synagoga on ollut vain Kööpenhaminassa, mutta nyt on myös Or Hatzafon Finland Suomessa. Tukholman suuressa synagogassa on sielläkin reformijuutalaisia jumalanpalveluksia. Or Hatzafon Finland on uskonnollinen yhdyskunta, jota edelsi Suomen reformijuutalaiset ry. ja joka edelleen toimii sen ohella. Uskonnollisen yhdyskunnan perustamiseen ryhdyttiin heti, kun tarvittava jäsenmäärä eli 20 oli ylittynyt. Haastateltavana on Or Hatzafon Finland -yhdyskunnan puheenjohtaja, Aalto-yliopiston professori Iiro Jääskeläinen.
AK: Iiro Jääskeläinen, miten oma tiesi vei reformijuutalaisuuden äärelle?
IJ: Juutalaisuus nousi keskeiseksi osaksi elämääni, kun olin saavuttamassa neljänkymmenen vuoden ikää. Äidilläni oli juutalaista sukutaustaa äitinsä puolelta, ja vaikkemme kotona eläneet juutalaisten perinteiden mukaan, sain lapsuudessani tietää yhtä ja toista kansamme historiasta, kulttuurista, tavoista ja uskonnosta. Vaikka uskonnollisuuden osalta malli, joka minulle lapsuudessa välittyi, oli ortodoksijuutalainen, ei se minuun nelikymppisenä tiedemiehenä ainakaan sen jyrkimmissä muodoissa niinkään vedonnut. Sen sijaan kiinnostuttuani juutalaisuudesta löysin hyvin nopeasti tieni reformijuutalaisuuden piiriin. Tässä sain tärkeätä inspiraatiota ja oppia entisestä kotimaastani Yhdysvalloista.
Reformijuutalaisuudessa minua puhuttelivat sen keskeiset prinsiipit, erityisesti eettisiin näkökohtiin keskittyminen, mukaan lukien Tikkun Olam, mikä tarkoittaa sosiaalista oikeudenmukaisuutta sekä ihmisten välistä tasa-arvoa ja ihmisoikeuksien toteutumista edistävää toimintaa, sukupuolten tasa-arvoisuutta synagogassa sekä yksilön autonomiaa opiskella ja päättää, missä muodossa Halakhaa elämässään noudattaa. Koska tuohon aikaan ei Suomessa ollut reformijuutalaista yhteisöä, löysin tieni Kööpenhaminan reformijuutalaiseen synagogaan.
AK: Mitkä ovat reformijuutalaisuuden keskeiset periaatteet ja miten se eroaa eurooppalaisen valtavirran modernista ortodoksijuutalaisuudesta?
IJ: Ensinnäkin on syytä todeta, että juutalaisuudessa eri suuntausten välillä ei ole niin suuria eroja, että voitaisiin puhua kovinkaan tiukoista rajoista. Yhteistä on paljon enemmän kuin eroavaisuuksia. Ei olekaan tavatonta, että juutalainen kuuluu elämänsä aikana eri suuntausten synagogiin, jumalanpalveluksiin ja toimintoihin osallistumisesta puhumattakaan. Esimerkiksi itse olen Or Hatzafon Finlandin ohella Turun juutalaisessa seurakunnassa.
Vaikka käytännöt vaihtelevat seurakunnittain, ovat yleisesti ottaen suurimmat erot reformijuutalaisuuden ja ortodoksijuutalaisuuden välillä tänä päivänä seuraavat: 1) reformijuutalaisuudessa miehet ja naiset osallistuvat tasa-arvoisesti jumalanpalveluksiin, ja rukouksia on uudistettu mm. niin, että sukupuolten tasa-arvoa on korostettu; 2) reformijuutalaisuudessa korostetaan eettisiä periaatteita kuten Toorassa usein toistuvaa teemaa ”rakasta muukalaista kuten itseäsi sillä olittehan itsekin muukalaisia Egyptissä” (5. Moos. 10:19). Erilaiset rituaalit sekä rukoukset nähdään kuitenkin tärkeinä apukeinoina, jonka avulla paremmin muistetaan nämä ja muut eettiset periaatteet jokapäiväisessä elämässä; 3) reformijuutalaisuudessa jokaisella yksilöllä on autonomia opiskella ja päättää, miten hän noudattaa Halakhaa elämässään; 4) reformijuutalaisuudessa juutalaiseksi henkilöksi nähdään myös juutalaisten isien lapset, vaikka äiti ei olisikaan juutalainen. Tässä kysymyksessä reformiliike on kylläkin jakautunut, sillä esim. Kanadan ja Israelin reformijuutalaiset liikkeet tunnustavat vain juutalaisten äitien lapset sekä käännynnäisrituaalit läpi käyneet henkilöt juutalaisiksi. Käytännössä monesti juutalaisten isien lapset käyvätkin jossain vaiheessa läpi käännynnäiskoulutuksen ja -rituaalit tullakseen laajemmin tunnustetuksi juutalaisena.
AK: Minkälainen kehitys johti Or Hatzafon Finland -yhdyskunnan perustamiseen?
IJ: Liityttyäni lähes vuosikymmen sitten Kööpenhaminan reformijuutalaiseen synagogaan kävi ilmi, että siellä oli muutamia muitakin jäseniä, jotka asuivat Suomessa. Rupesimme pitämään yhteyttä myös Suomessa. Ajan kuluessa muut löysivät meidät ja kasvoimme niin, että pystyimme perustamaan oman reformijuutalaisen synagogan Or Hatzafon Finlandin. Nimi on hepreankielinen ja tarkoittaa pohjoisen valoa. Nimeen lisättiin Finland koska maailmassa on muitakin saman nimisiä juutalaisyhteisöjä. Alkuvaiheessa jäsenistömme enemmistö oli Turun seuduilla, mutta kasvettuamme tilanne on muuttunut ja tätä nykyä säännölliset tapahtumamme ovat pääosin Helsingissä. Tiedetyöni kautta minulla on kontakteja ja yhteistyötä Israelissa, mistä löysimme myös rabbimme, joka on auttanut meitä vuodesta 2019 lähtien.
AK: Minkälaiset suhteet teillä on perinteiseen Suomen juutalaisten seurakuntien keskusneuvostoon, joka edustaa modernia ortodoksijuutalaisuutta?
IJ: Or Hatzafon Finland ei ole edustettuna keskusneuvostossa, mutta meillä on hyvät välit Helsingin ja Turun juutalaisten seurakuntien kanssa.
AK: Mitä sanoisit neuvoksi, jos joku lukija joka on kiinnostunut reformijuutalaisuudesta ja haluaisi sitä opiskella? Missä se on mahdollista, antaako yhdyskuntanne neuvontaa?
IJ: Verkosta löytyy tänä päivänä varsin laajalti informaatiota reformijuutalaisuudesta, ja aiheesta löytyy paljon kirjallisuutta. Suuremmat synagogat maailmalla myös videoivat jumalanpalveluksiaan, joita voi seurata suorana tai tallenteiden kautta. Reformijuutalaisena yhteisönä Or Hatzafon Finland on juutalaisuudesta kiinnostuneet lämpimästi tervetulleeksi toivottava. Jäseneksi meillä hyväksytään henkilö, joka voidaan jonkin etabloituneen juutalaisuuden suuntauksen (eli esim. ortodoksi, konservatiivi, reformi tai rekonstruktiivinen) mukaan tulkita juutalaiseksi, mutta muutkin ovat lämpimästi tervetulleita osallistumaan toimintaamme. Mikäli henkilö hyvin perusteluin kokee tarvetta kääntyä juutalaiseksi, on sekin periaatteessa mahdollista, vaikka käytännössä rabbimme opettaman käännynnäiskurssin kapasiteetti on verraten pieni koska se on pienryhmäopetusta.
AK: Mitä verkkolinkkejä suosittelisit kiinnostuneille lukijoille?
IJ: Reformijuutalaisuudesta kiinnostuneet löytävät tietoa esim. https://www.reformjudaism.org/, https://www.liberaljudaism.org sekä juutalaisuudesta yleisemmin https://www.myjewishlearning.com ja videolähetyksiä ja/tai tallenteita löytyy mm. https://www.centralsynagogue.org/ ja https://www.tisrael.org/. Or Hatzafon Finlandin omat verkkosivut löytyvät osoitteesta https://suomenreformijuutalaiset.org.
Kiitos haastattelusta reformijuutalaisen yhdyskunnan Or Hatzafon Finlandin puheenjohtaja, professori Iiro Jääskeläinen.
Iiro Jääskeläisen kuva: Lasse Lecklin/Aalto-yliopisto