Espanjalainen Pedro Almodóvar on jo 1980-luvulta saakka ollut maansa ja koko Euroopan tunnetuimpia ohjaajia, ja hän onnistunut siinä pysytellen turvallisesti kotimaansa kamaralla. Almodóvaria oli vuosien varrella kyllä moneen kertaan kosiskeltu Hollywoodiin, mutta ehkä ohjaaja ei kokenut olevansa valmis ennen kuin nyt. Almodóvar on aikaisemmin ohjannut kaksi englanninkielistä lyhytelokuvaa, joista ensimmäisessä, Ihmisen ääni, 2020, näytteli myös Tilda Swinton. Toista lyhytelokuvaa Strange Way of Life tähdittivät Ethan Hawke ja Pedro Pascal, ja se nähtiin myös Suomen elokuvateattereissa viime vuonna. Nyt Swinton tähdittää yhdessä Julianne Mooren kanssa Almodóvarin ensimmäistä englanninkielistä kokoillan elokuvaa The Room Next Door
Siitä huolimatta, että kyseessä on ohjaajansa ensimmäinen pitkä elokuva vieraalla kielellä, elokuvan tunnistaa kuitenkin helposti ohjaajansa tuotokseksi. Elokuva on dialogivetoinen, ja loistavat kokeneet näyttelijät vievät sitä eteenpäin. Vaikka tuotanto on pääosin yhdysvaltalainen, niin The Room Next Room näyttää ja kuulostaa kovin eurooppalaiselta elokuvalta. Pedro Almodóvaria on usein verrattu Woody Alleniin, ja vaikka vertaus ei aivan pidä paikkaansa, niin Allen olisi ainoa yhdysvaltalaisohjaaja, joka pystyisi vastaavaan.
Elokuva pohjaa yhdysvaltalaisen Sigrid Nunezin kirjaan What Are You Going Through. Kirjailijalta on suomennettu ainoastaan teos Paras ystävä. The Room Next Roomista välittyy vahvasti läpi, että se pohjaa kirjalliseen teokseen. Elokuva sivuaa kirjallisuutta ja journalismia, kun sen päähenkilö on kirjailija ja toimittaja ja sen tarinankerronta on hyvin keskustelevan verkkainen.
Ingrid (Julianne Moore) ja Martha (Tilda Swinton) olivat nuoruudessaan läheisiä ystäviä työskennellessään samassa lehdessä toimittajina. Ingrid jatkoi uraansa tullen menestyneeksi kirjailijaksi, kun taas Marthasta tuli sotareportteri, ja heidän tiensä erkanivat elämän viedessä eri suuntiin. New Yorkissa asuva Ingrid on kirjakaupassa signeeraamassa uusinta kirjaansa faneille, kun kirjailijan pakeille tulee hänen ja Marthan yhteinen tuttu, joka tietää kertoa, että Martha makaa sairaalassa syöpähoidoissa.
Sairaalaan saapuessaan Ingrid tapaa voipuneen ystävänsä, joka kuitenkin kertoo, että hoidot ovat tehonneet eikä kuolema ole aivan nurkan takana. Ingrid jää sairaalaan ystävänsä luo sairaalaan ja he alkavat yhdessä muistella menneitä; heidän yhteistä aikaansa toimituksessa, yhteistä rakastajaa. Martha puhuu tyttärestään, josta on kasvanut erilleen sekä tapahtumista, jotka ovat tapahtuneet heidän erkaannuttua. Vaikka ystävykset ovat olleet pitkään erossa toisistaan, yhteinen sävel löytyy nopeasti, ja he jakavat nopeasti kaiken omasta elämästään toisilleen.
Takaisku tulee kuitenkin nopeasti, kun Martha saa tietää, että hoidot eivät olekaan toimineet toivotulla tavalla ja sairaus on edennyt. Marthalle annetaan kuitenkin pientä toivoa, jos hän päättäisi jatkaa hoitoja. Aktiivinen ja itsenäinen Martha ei ole kuitenkaan valmis riutumaan muutaman mahdollisen lisävuoden takia. Hän päättää kuolla arvokkaalla tavalla oman käden kautta. Martha onnistuu hankkimaan pimeästä verkosta itselleen tabletin, jonka avulla henki lähtee kivuttomasti, sillä avustettu kuolema ei ole lain mukaan mahdollista.
Martha ei halua kuitenkaan kuolla yksin. Hän on pyytänyt mukaansa useampaa ystäväänsä, jotta he tulisivat hänen vuokraamalleen talolle kaupungin ulkopuolella asumaan viereiseen huoneeseen olemaan seurana elämän viimeisinä päivinä. Kukaan ei kuitenkaan suostu, ja Martha päättää pyytää mukaansa Ingridin tietäen, että he ovat olleet vuosia erossa toisistaan ja että Ingrid pelkää kuolemaa. Ingrid kuitenkin suostuu lopulta lähtemään mukaan. Martha ei paljasta tarkkaa aikaa kuolemalleen muuten kuin että se tapahtuu kuukauden sisällä.
Taloon asetuttuaan ystävykset jatkavat keskustelua elämästä ja kuolemasta. Välillä Ingrid kuvittelee, että Martha luopuisi suunnitelmastaan kuolla. Ystävykset viettävät myös aikaa erillään Marthan vaipuessa mietteisiinsä talolla, Ingridin käydessä kuntosalilla ja tapaamassa hänen ja Marthan entistä yhteistä rakastajaa yliopiston professoria Damiania (John Turturro), joka kyynisesti paasaa ilmastonmuutoksesta ja siitä, kuinka millään muulla ei ole väliä. Hän neuvoo Ingridiä valmistautumaan Marthan kuolemaan hankkimalla juristin, sillä on mahdollista, että Ingridin katsotaan avustaneen Marthaa. Vaikka kuolema on jatkuvasti läsnä, niin yksilöllisellä tasolla kuin koko planeetan tehdessä kuolemaa, etenee elokuvassa kaikki verkaisesti kohti loppua.
The Room Next Door voitti Venetsian elokuvajuhlien pääpalkinnon, ja moni tuntuu elokuvaa koskevissa arvosteluissaan pitävän elokuvaa ohjaajansa parhaimpiin lukeutuvana, mikä minusta pidä laisinkaan paikkaansa. Siitäkin huolimatta, että elokuva näyttää, kuulostaa ja jälkeenpäin maistuukin aivan Almodóvarin tuotokselta, niin kaikki ei ole jälkimaussa aivan kohdillaan. Tuntuu siltä, että Almodóvar ei ole täysin kotonaan ohjatessaan näyttelijöitä englanniksi, koska kaikki dialogi ei tunnu välittyvän aidolla tunteella, minkä kukin kohtaus olisi vaatinut. Muutenkin kaikki elokuvassa tuntuu tapahtuvan jotenkin hätäisesti; kaikille tapahtumille ei anneta niiden vaatimaa aikaa, jotta katosoja pystyisi kunnolla samaistumaan tapahtumiin.
Kaikesta huolimatta The Room Next Door on ammattitaidolla tehtyä laatutyötä ja onnistuu liian lyhyestä kestostaan huolimatta käsittelemään elämän suurinta mysteeriä kuolemaa raikkaalla tavalla käsitellen samalla kauniisti ystävyyttä ja eutanasiaa. Almodóvar on tunnetusti jo 1980-luvulta lähtien provosoinut valtarakenteita ja vallankäyttäjiä käsitellen elokuvissaan mm. homoseksuaalisuutta ja katolista kirkkoakin, joka on onnistunut tukahduttamaan ihmisen normaalin seksuaalisuuden. Nyt Almodóvar käsittelee eutanasiaa samalla, kun Yhdysvalloissa käydään presidentinvaaleja maan ollen syvästi jakautunut liberaaleihin ja konservatiivisiin leireihin. Uskonnollisuutta ei elokuvassa lopulta käsitellä suoraan kovinkaan paljon lukuun ottamatta yhtä kristityksi itseään kutsuvaa viranomaista, jota Marthan teko järkyttää.
The Room Next Room on ihmisen elämä pienoiskoossa maailmassa, missä lopulta kaikki tekevät kuolemaa, mutta missä on kuitenkin aikansa ja paikkansa juhlia elämää. Puutteistaan huolimatta elokuva on katsomisen arvoinen.
Elokuvan ensi-ilta on 1.11.2024.
'The Room Next Door – puhetta kuolemasta' have 2 comments
2.11.2024 @ 0.41 Timo Laine
Kiitti. Kuolema on vääjäämättä ķaikilla edessä. Kristillisessä traditiossa vain Lasarus tullut takaisin ja joku tyttö. Verenkierron päätyttyttyä ja solujen mätänemisen alettua, 3 päivän päästä. Haisevana kalmona astuu ulos haudasta? Onko näin tapahtunut, onko zombi enää omainen?
Pääsiäisjuhlien aikana kun Jeesus teloitettiin häirikkönä, tapahtui outoja.
Matteuksen evankeliumin lopulla kerrotaan outoja. Että hurskaiden luut nousevat ylös tunnistettaviksi hahmoiksi, jotka ilmestyvät omaisilleen. Miten se on loogosesti mahdollista? Puhumattakaan biologisesti? Kun Jeesus tuli takaisin yksin. Siihen petyttiin. Jätkä tulee yksin kun odotettiin yleistä hurskaiden ylösnousemusta. Danielin ja yleisen apojalyptisen toiveen mukaan.
Näihin kysymyksiin ei ole 2000 vuoteen löytynyt uskottavia vastauksia. Eli tulen heti – lupaus on venytetty aiooneiksi.
13.11.2024 @ 3.44 Juha
En tiedä elokuvasta, kun en ole nähnyt. Yleensäkään en pidä siitä, että elokuvia etukäteen selostetaan, mitä niissä on. Eikö katsoja saa itse päättää ja kokea? Siinä latistetaan elokuvan taianomaisuutta. Kuolemisessa korostuu ihmisen yksinäisyys. Kristuksen kuolemassa varsinkin: oli tämä huuto. Siellä oli opetuslapsia ja naisia läsnä, mutta kaikki on selostettu todella niukasti. Yleensäkin Uusi Testamentti on niukka. Ei ollut tarvetta kirjoittaa eikä muistella, koska kaikki loppuu kohtsillään. Kuitenkin maailmassa on valtava ( tarve ) kiihkoilu armolahjoista ( toisaalla ). Sitten on ortodoksien eristäytyminen toisaalla ( Athos ). Tässä tarvitaan omaa aloitteellisuutta: jos jää himppeen, ei kukaan tule hakemaan. Jää paitsi? Siellä ne ääri( oikeisto ) kristityt ovat ensimmäisinä ehtoollisella kittaamassa viiniä, rynnimässä taivaaseen. Hikipinkoja kaikessa. He ovat kunnollista väkeä. Harmittaa, ettei ole kuvauksia, miltä Jeesus näytti. Sen ovat korvanneet kuvitellut kuvat: kaiken pitääolla kaunista. Eihän Jeesus voinut olla ruma, eihän? Eikä ainakaan pieni juutalainen. Sitäpaitsi mistä tuli enkeleille siivet? Eihän niitä ollut silminnäkijöiden kuvauksissa. Menikö Jeesus tuonelan vai helvettiin kuoltuaan? Mikä olisi ihmisen paikka kuoleman jälkeen? Marttyyrit taisivat lentää suoraan taivaaseen. Muistan kuitenkin lukeneeni, että Jumala tuo armoa ja rauhaa ja että Jeesus on rauhan ruhtinas. Muistaako sen sitten, jos sekavana kuolee? Tai jos kuolee kauheissa kivuissa. Kuka vierellesi jää?