Kuva: Mikko Ketola.

Toivoton tapaus

Olin kuuntelemassa paneelikeskustelua jonka aiheena oli toivo. Panelistit kertoivat omakohtaisia kokemuksiaan erilaisista vastoinkäymisistä, joista selviytymiseen he liittivät toivon. Tilaisuus oli seurakuntatalolla, joten se antoi keskustelulle tietyn kontekstinsa. Tarinat olivat liikuttavia ja monen silmäkulmakin taisi kostua. Itsellänikin on ollut elämässä vaikeuksia, mutta en näe toivolla mitään roolia niistä selviytymisessä. Pragmaattisesti tarkasteluna toivon käsite kumiseekin tyhjyyttään.

Ajatellaan, että ihmisellä on jokin tulevaisuuden visio. Jos hän arvioi sen olevan realistinen hän pyrkii aktiivisesti sitä kohti erilaisin teoin ja toimenpitein. Tätä voisi kutsua tahtomiseksi. Toivojan tulevaisuuden visio sen sijaan on epätodennäköinen, eihän hänen muuten tarvitsisi toivoa sen toteutumista. Toivo on passiivista, se ei tavoita kohdettaan – ehkä ei edes yritä lähestyä sitä. Koska toivo on passiivista se ei saa mitään aikaan. Toivosta puuttuu konkretia.

Selviytymistarinoissa kuitenkin puhutaan usein toivosta. Miten se tulee näkyväksi, missä kohden se puuttuu peliin? Tämä jää hyvin epämääräiseksi. Vaikeasti sairastavien kohdallahan sanotaan, että paraneminen riippuu siitä, luovuttavatko he vai eivät. Jos he eivät luovuta, kumpaa se on: tahtoa vai toivoa? Aktiivista tahtoa vai passiivista toivoa? Arkisessa kielenkäytössähän nuo käsitteet varmaan liukenevat yhteen, mutta eriteltyinä niillä on suuri merkitysero. Ehkäpä toivosta puhutaan siksi, että siihen liittyy  niin vahva tunnelataus.  Ja toiveikas on positiivinen, toivoton tapaus on pessimisti.

Mutta mitä käyttöä toivolla on? Olen metsässä ja minun pitää saada yhdellä tulitikulla märistä puista nuotio palamaan. Auttaako, että toivon puiden syttyvän? Nuotion syttymisen syy on tulitikussa ja puissa ja ehkä siinä, että puhallan tuleen. Toivolla ei ole tässä mitään tekemistä, se ei liity tähän syy-seurausketjuun. Esimerkki on yksinkertainen mutta konkreettinen.

 

Kuva: Mikko Ketola


Avatar photo

About

Olen kontiolahtelainen kirjailija ja julkaissut esseekokoelmat Kirjoituksia stoalaisuudesta (Kirjokansi, 2015), Brutuksesta - stoalaisesseitä (Kirjokansi, 2016), uudistettu painos esikoisesta (Basam Books, 2021), Stoalaisia kummitusjuttuja & Tuberon saviastioista (Atrain & Nord, 2022) ja Contra Augustinum pro Hippocrate (Atrain & Nord, 2024). Esseet ovat filosofian harrastajan populaarifilosofisia pähkäilyjä.


'Toivoton tapaus' have 1 comment

  1. Avatar photo

    19.11.2024 @ 0.17 Juha

    Nämä ovat ensimmäisten kristittyjen käsitteitä. Jonkun viisaan tulisi selittää? Erikoisinta on minusta se seikka, että miten oli mahdollista , että juutalainen oppimaton kalastaja ( kuten Pietari ja Johannes ) kykenivät kirjoittamaan ( tai sanelemaan ) sellaista tekstiä, jota ovat tutkineen maailman huippuaivot satoja vuosia( tai tuhansia )? Miten se oli mahdollista. Pasvali koki taivaaseen tempaamisen oliko seitsemänteen taivaasern, niin nykytiede vahvistaa, että maailmankaikkeuksia voikin olla useita.
    On olemassa erilaisia ulottuvuuksia. Sitäkään en ymmärrä, että ihminen tuhoaa tämän planeetan tieten tahtoen. Tätä ihmisten täydellistä pahuutta ei voi käsittää. Sitten tämän kaiken näkee telkkaria katsomalla, kun juo kahvikuppostaan sohvalla istuen. Mitä voisi enää toivoa? Kuinka julma ihminen on ollut ennen muinoin, kun jengiä heiteltiin leijonien eteen tai järjesteltiin taisteluja ihmisten huviksi? Onko mikään muuttunut niistä ajoista? Miksi emme kehity?

    Reply


Would you like to share your thoughts?

Your email address will not be published.

© Vartija-lehden kannatusyhdistys 2012–2020.